Melk blijkt toch niet goed voor elk
‘Iedere dag twee glazen melk’. Voedingswetenschapper aan Harvard, Walter Willet, is het niet eens met dit advies. Volgens hem kan het drinken van grote hoeveelheden melk de kans op kanker vergroten. Marianne Geleijnse, onderzoekster bij de Universiteit van Wageningen, deelt de mening van Willet niet.
Lengte speelt een belangrijke rol in het onderzoek van Willet. Het blijkt dat lange mensen vaker borst- en eierstokkanker krijgen. En mensen die veel melk drinken worden nu eenmaal langer. Daarom zou het consumeren van veel melkproducten tijdens de kinderjaren het risico op kanker verhogen.
Sterke botten?
Ook het idee dat melk goed is voor je botten, bestrijdt Willet. Volgens zijn onderzoek krijgen mensen die meer dan twee glazen melk per dag drinken even vaak botbreuken als mensen die dat niet doen. Willet: “Dat is opvallend, want adviesorganisaties moedigen het drinken van veel melk aan omdat je er sterke botten van zou krijgen.”
Melk is wel gezond
De Universiteit van Wageningen heeft ook onderzoek gedaan naar het verband tussen zuivelconsumptie en gezondheid. Onderzoekster Marianne Geleijnse: “Uit het onderzoek kwam naar voren dat zuivel beschermt tegen hart- en vaatziekten. Volgens ons is drie glazen melk per dag een goede bescherming.” De Amerikaanse onderzoeker Willet heeft ook meegewerkt aan dit onderzoek. Willet stond geheel achter de resultaten van dit onderzoek.
Geleijnse kan het gevaar op kanker door melk niet bevestigen. “Willet zegt bijvoorbeeld dat melk is bedoeld voor het kalf, en dat je het niet aan volwassen mensen zou moeten geven. Ook zouden er groeihormonen en suikers zitten. Wij hebben dat nooit teruggevonden in de literatuur.”
“Ben voorzichtig met melk”
Willet zegt niet dat we direct moeten stoppen met melk drinken. Hij ziet ook positieve effecten van zuivelproducten. Hij zegt dat melk het gevaar op darmkanker juist doet afnemen. Volgens Willet moet er nog onderzocht worden vanaf welke hoeveelheid melk de nadelen voor de gezondheid groter zijn dan de voordelen.
Willet vertelt morgen over zijn onderzoek in het Erasmus Medisch Centrum, tijdens de lezing‘ Lof der Geneeskunst’.







wtf gelul!
Ja gloof het zelf
Toon eerst bewijs voordat je dit zegt!
Voor de mens is melk drinken heel gezond.
Van nature verliezen alle zoogdieren na de peuterleeftijd het vermogen melkeiwit te verteren. De mens oorspronkelijk ook. Tot een paar duizend jaar geleden een mutatie ontstond, waardoor de mens ook op volwassen leeftijd melkeiwit kon verteren.
Die mutatie heeft zich werkelijk *razendsnel* verspreid. Dat gebeurt alleen maar met mutaties die uitzonderlijk nuttig zijn. Kennelijk was dit zo’n mutatie: de gezondheid van de mens ging door deze mutatie met sprongen vooruit.
Bij bepaald bevolkingsgroepen is deze mutatie niet doorgedrongen. Voorbeelden zijn afrikanen en oosterlingen. Zij kunnen dus beter geen melk drinken. Doen ze dat toch, dan merken ze dat snel genoeg aan darmproblemen (krampen, winderigheid, diarree).
Ook sommige blanken kunnen geen melkeiwit verteren. Zij merken dat ook snel genoeg.
De gemiddelde blanke kan echter goed melk verteren. Voor die mensen is melk dus een gezonde toevoeging aan het consumptiepatroon.
Er is een maand of twee geleden een studie verschenen die zich over meerdere decennia uitstrekte. Ik meen dat het een Engelse studie was. Daarin werden mensen vanaf hun kindertijd tot aan hun “bejaardheid” gevolgd.
Uit die studie bleek dat de melkdrinkers een betere gezondheid hadden, mobiele waren, en geestelijk beter presteerden dan de niet-melkdrinkers.
Hiermee is het gerucht dat melk slecht zou zijn, verwezen naar het rijk der fabeltjes. Klok en klepel. Er zijn mensen die niet tegen melk kunnen, dat klopt; maar de gemiddelde blanke heeft er juist baat bij.